Nawet najbardziej niezawodne auto może któregoś dnia stanąć na drodze i odmówić posłuszeństwa. Niezależnie od pory dnia czy nocy i odległości od domu. Wtedy z pomocą przyjść mogą służby drogowe i odholować niesprawny samochód. Czy i w jakim przypadku za to zapłacisz, będzie zależeć od wykupionego przez ciebie pakietu ubezpieczenia auta.
Holowanie auta to bardzo kosztowna usługa. Warto się na wszelki wypadek od takiego wydatku ubezpieczyć. Zwyczajowo holowanie samochodu zawiera się w ubezpieczeniu assistance. Ma ono zapewnić kierowcy pomoc techniczną podczas kłopotów na drodze. Tymczasem ubezpieczyciele proponują różne pakiety ubezpieczeń assistance, których główną różnicą jest oczywiście ich cena, ale także zakres świadczonej pomocy.
Kiedy możesz liczyć na darmowe holowanie
Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe oferują podstawowy pakiet AC jako darmowy bonus do ubezpieczenia OC. Jednakże zakres świadczonej w nim pomocy w razie potrzeby, jest bardzo niewielki i ograniczony szeregiem uwarunkowań. W praktyce może to oznaczać, że takie ubezpieczenie okaże się zupełnie nieprzydatne, bo nie pokryje kosztów holowania samochodu. Najszerszy pakiet AC z kolei, choć zazwyczaj dużo droższy, pozwala zabezpieczyć się na wiele różnych okoliczności, nie tylko w przypadku konieczności skorzystania z lawety. Szeroki zakres AC daje kierowcy możliwość wezwania pomocy w przypadku praktycznie każdego zdarzenia na drodze, które wpływa na możliwość lub komfort jazdy z wymianą żarówki na trasie włącznie. Kierowca może liczyć nawet na podstawienie auta zastępczego na kilka dni. Przed zakupem ubezpieczenia samochodu warto zatem dokładnie zapoznać się z jego zakresem, przeanalizować swoje potrzeby, umiejętności napraw drobnych usterek, planowane wyjazdy i podróże, a przede wszystkim stan samochodu, ponieważ po zakupie nie ma możliwości wprowadzania zmian. Warto sprawdzić więc przede wszystkim limit kilometrów, w jakich możemy liczyć na holowanie, ale także rodzaj przyczyny, dla której potrzebna będzie nam laweta. W większości przypadków tanie pakiety obejmują holowanie wyłącznie po kolizji i do 150 km. Tymczasem auto potrafi odmówić posłuszeństwa z wielu innych powodów, kiedy dalsza jazda staje się niemożliwa – np. usterki chłodnicy.
Co, jeśli trzeba było zapłacić
Nie w każdym przypadku wystąpienia awarii lub kolizji należy dzwonić do ubezpieczyciela. Czasami laweta może zostać wezwana przez osoby trzecie, np. w wyniku kolizji, kiedy pomocy udzielają specjalne służby drogowe. Wtedy ubezpieczyciel zwróci koszt lawety, ale koniecznie trzeba zachować dowód zapłaty za holowanie lub za część usługi, jeśli polisa przewiduje takie ograniczenie.